Yoga

IMG_4895

Jag öppnade dörren till yogan för snart 20 år sedan. Yogan var en följeslagare till och från i livet, ända tills för några år sedan, då jag hamnade på en yogaklass som en vän höll. Då gick yogan rätt in hjärtat och ganska snart därefter bestämde jag mig för att utbilda mig till kundaliniyogalärare.  Sedan dess har jag yogat regelbundet, nästan varje dag.

Jag erbjuder yogaworkshops och personlig träning i Medicinsk yoga, Kundaliniyoga, Yinyoga och Restorative yoga. Det är yogaformer som de allra flesta kan utöva – det spelar ingen roll om du är stel eller tycker du är överviktig. Du yogar utifrån de förutsättningar du har och tillsammans anpassar vi yogan så att den passar dig.

Kundaliniyoga är en 5000-årig kunskap med effektiva tekniker som assisterar oss stressade nutidsmänniskor att skapa mer balans och harmoni, samt hjälper oss återkoppla kontakten med vår innersta kärna av medveten närvaro. Den brukar kallas Medvetenhetens yoga eftersom den assisterar oss att växa i medvetenhet. Den kallas även Hushållsyoga, eftersom alla i hushållet, ung som gammal kan praktisera denna yoga som består av olika positioner/asanas, andningstekniker/pranayam, handpositioner/mudras, mantran och meditationer. Kundaliniyogan har en väldig bredd. Här finns fysiskt utmanande pass som tränar både muskelstyrka, kondition och nervsystem, mjuka meditativa pass – och allt däremellan. Yogan jobbar på alla plan, både fysiskt, känslomässigt, mentalt och själsligt och ökar din livskraft och energi.

Medicinsk yoga bygger på Kundaliniyogan och är mjukare, lugnare och med fokus på yogans terapeutiska kvaliteter. Här görs övningarna långsammare och med längre vila mellan och efter övningarna. Forskning har visat att denna yoga är bra för t.ex ryggbesvär, depression och som återhämtning efter hjärtsjukdom. Prata med din läkare innan du kommer på yoga om du har en medicinsk diagnos.

Yinyoga är en yogaform som tränar skelett, myofascia, bindväv, ligament, inre organ och de så kallade meridianerna. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt. Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro i stunden. Vi slappnar av och låter kroppen vara och kommer på så sätt mycket djupare. Yinyoga är alltså ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar. Yinyoga passar alla människor och kroppar. Den är dock särskilt effektiv för stela och orörliga personer.

Restorative yoga är precis som namnet avslöjar återhämtningsyoga. Här får kroppen stöd av kuddar, bolster och block att vila i olika sköna positioner så att du kan komma ner i djup avslappning och därmed läka och återhämta kroppen på en djupare nivå. Denna yogaform är ljuvlig för alla, men passar extra bra för dig som blivit sjuk av stress eller har en väldigt hög stressnivå i vardagen.

Yogan har betytt och betyder oändligt mycket för mig. Därför är det fantastiskt att nu sedan några år tillbaka få öppna dörren till yogan för andra och se vilka otroliga tekniker den ger för människor att hitta ett inre lugn, bättre hälsa, mer energi och livsglädje. Jag har världens bästa jobb! Varmt välkommen att utforska vad yoga kan ge dig!